COP – Какво означава за един климатик? И защо е един от основните и най-важни параметри на климатичната система.
COP е абревиатура (съкращение) идващо от английски език (Coefficient Of Performance) и в превод на български означава „Коефициент на трансформация”. Този параметър характеризира климатика само в режим на „Отоплени” и дава отношението между отдадената топлинна енергия и количеството вложена (най-често електрическа) енергия.
Най-масовите климатици на българския пазар притежават COP около 3.5 или по-високо. При избора на климатична система трябва да вземем в предвид, че колкото по-високо COP има машината, в последствие консумираната енергия ще бъде много по-малко, респективно сметката към електроразпределителните дружества.
Това не означава, че климатика произвежда повече, отколкото изразходва (Perpetuum mobile), той следва някои основни закони на термодинамиката, премествайки топлина енергия от място с по-ниска температура към друго с по-висока, използвайки енергията от трансформацията на работния флуид (фреон) и внесената енергия от механичната работа на компресора.
На българския пазар има климатици, които могат да бъдат срещнати под названието „Хиперинвертори“, пример за подобни климатици са: Mitsubishi Electric MSZ/MUZ-FH25VE и Daikin FTXZ25N/RXZ25N URURU SARARA. Тези климатици се характеризират с изключително висока ефективност и високи работни параметри, сред които и COP – „Коефициент на трансформация”. Освен високо COP, при подобен клас климатици можете да забележите и изключително високи стойности на коефициента EER (Energy Efficiency Ratio). Определението за коефициента EER е аналогично на това на COP (отношението между отдадената топлинна енергия и количеството вложена енергия), но той основно се разглежда при така наречения „летен режим“ и определя работата на климатичната система в режим „Охлаждане“.
През последните години към коефициентите COP/EER бяха добавени два нови SCOP/SEER. Тези два параметъра отново са абревиатури SCOP (Seasonal Coefficient Of Performance) /SEER (Seasonal Energy Efficiency Ratio) и се разглеждат като сезонни коефициенти. Поради тази причина те вземат под внимание и редица други параметри: различните температури, през четирите сезона; три климатични зони в рамките на ЕС за режим на отопление/охлаждане; режим на частичен товар; консумирана енергия при изключен термостат; консумация в режим на готовност; нагревател на картера, като по този начин се дава реална оценка за енергийната ефективност при нормална работа на климатичната система.